Tænder, mad og amning

29. maj 2008

Alder:
7 mdr.

Tænder, mad og amning

kære Helen

Jeg har læst din brevkasse sideløbende, men mangler nu selv at få noget sat på plads.

Jeg har en dejlig datter på næsten 7 mdr. Hun er født ca. 5 uger for tidligt, men har indhentet de andre vægtmæssigt og trives.

Jeg havde ikke mælk nok i starten og hun blev suppleret med MME Nan1, men da hun så begyndte at skrige og græde m.m., fandt man ud af at hun ikke skulle have komælk i en periode og vi overgik så til Profylac. Det gik nogenlunde i ca 3-4 uger, så NÆGTEDE hun simpelthen at tage flasken. Jeg havde så fået mere og mere mælk, så det var jo ikke noget problem.

Da hun så var blevet 5½ måned prøvede vi med Grøn allomin og hun skreg ikke og syntes at tåle det; hun ville dog IKKE tage en flaske var som om hun helt havde glemt det og sut har hun aldrig villet tage. Vi har prøvet mange forskellige og nu hvor hun er så gammel, så ved vi ikke helt om hun overhovedet skal igang med det...

Da vi så ikke kunne mætte hende mere med modermælk, begyndte vi med lidt vælling, som hun jo ikke ville tage, da hun ikke kunne tage flaske...tungen kunne ikke rigtig greje den, så vi begyndte med lidt majsgrød og det gik fint. Hun var meget interesseret. Da hun var omkring 4-4½ måned gammel, fik hun således 2 faste måltider om dagen udover bryst og så fik hun kartoffelmos eller grønsagsmos og det kunne hun rigtig godt lide.

Så her lige efter hun blev 6 mdr, ja så ville hun ikke rigtig spise, ville kun ammes...årsagen fandt vi ud af, at det var en tand der var tittet frem... hun savlede ikke specielt og yderligere efter 14 dage er den næste nu tittet frem. Tænderne er lidt længe om at komme helt frem, Hun savler ikke så meget, men bider i alt og piller sig inde i munden hele tiden. Vi har prøvet med bideringe, gummedråber og hvad ved jeg....

Jeg er lidt i vildrede.. hun vil ikke spise noget som helst... sundhedsplejersken mener hun har aversion mod skeen, så det kan hjælpe at holde pause...det har jeg så prøvet, men det hjælper ikke. Hun vil kun have bryst.. Jeg har så givet hende lidt yoghurt og det var som om at det syntes hun var ...

Annonce

... meget interessant og spiste lidt, men vi kunne kun lokke lidt i hende ad gangen og kun en gang om dagen, nogle dage slet ikke.

Kære Helen hvad skal vi dog gøre?

Dagen så sådan ud før tænderne kom ca, der var vi kommet op på 2 måltider:

vågner ml. 5.30-7.45

Her tilbydes hun havregrød (har prøvet at lave det selv og prøvet at tilbyde hende det industrielle) men hun vil ikke have noget om morgenen.

ammes

Formiddagslur liger helt fast ml. 10.30-11-ca kl 12.30

Middagsmad: grønssagsmos eller kartoffelmos og eller frugtmos. agurkestænger, grovkiks eller lign.

ammes

Eftermiddagslur ca. kl. 15.30-16

ammes

Aftensmd: kartoffelmos eller grønsagsmos med kylling, kogt kød. grønsagsstænger
vand af kop eller glas

ammes ca. kl. 19.30

puttes 20-20.30

sover indtil kl. 00.30 ca - ammes

vågen 1-2 gange mere hvor hun trøstes og ammes.

Hun sover på sit eget værelse, men jeg ligger derinde, for hun har lige været syg med høj feber...

Vi er et godt team.. skiftes til at putte. Far giver aftensmad, for det vil hun ikke have af mig, da jeg jo ammer...

I denne periode, så får hun kun lidt yoghurt og det er ikke meget og så ammes. Hun er ikke træt, sløv og taber sig ikke... vi er overbeviste om, at det er tænderne.. men hvád skal vi gøre for at komme videre eller starte forfra?

Vi har også forsøgt med bondebrød og leverpostej, avocadomos (vil hun ikke have), og det er som om vi prøver lidt i blinde, vi mangler dit råd til at få os lidt i ro igen. Vi skal inden så længe på ferie og har overvejet om vi skulle vænne hende af med natamning pga tænderne, men så får hun jo slet ikke noget.... så vi har talt om at vente til vi kommer tilbage fra ferie med at afvænne om natten, da hun jo skal sove i sammen rum som os under ferien (1 måneds tid)

Hvordan kommer vi godt igang igen med maden? er det bedst at starte med middag og aften igen, ellers skal vi prøve med morgen og aftensmad?

Skal vi starte med grød, kartoffelmos igen eller skal hun have rugbrød, ja hjælp, vi er modtagelige for alt hjælp

Mange hilsner

Aviaaja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland